V.9-21 Kemikalieuppdraget för Northvolt

Stefan Thorsén Pörhö
|
March 3, 2021
|
2.3.2021

visningar

Hej på er!

Då har det blivit min tur att skriva några rader kring kemikalieuppdraget för Northvolt Materials.

Länsstyrelsen hade en tillsyn av uppdraget och vår Seveso verksamhet i början på december-2020, med på tillsynen var Mälardalens Brand- och räddningsförbund, Västeråsstad, miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, Länsstyrelsen, AA Logistik samt Structor Riskbyrån.

 Här kan ni läsa en sammanställning från tillsynen:

”Under tillsynen har AA Logistik på ett tydligt sätt berättat om verksamheten och vilka ämnen de hanterar som kopplar till Sevesoreglerna. AA Logistik har även på ett tydligt sätt informerat om organisationens roll och ansvarsfördelning samt hur företaget arbetar med identifiering och bedömning av risker. Det framgår också att AA Logistik arbetar aktivt med förebyggande och begränsande åtgärder.

Länsstyrelsen upplever att AA Logistik arbetar systematiskt med säkerhetsfrågor.”

Utbildningen då?

Vi har nu kommit en bra bit in i den fördjupade utbildningen kring kemikaliehanteringen, i skrivande stund så är det fem chaufförer och en terminalarbetare som har kvar tillfällen att gå utbildningen. Några från ledningsgruppen är även kvar och de har ett utbildningstillfälle redan nästa vecka så snart har alla medarbetare fått utbildningen.

Jag måste säga att jag tycker det har vart bra diskussioner och bra frågor vid dessa tillfällen och jag upplever ett stort engagemang från alla deltagare. Bra jobbat!
Som jag sagt till de som hunnit att gå utbildning: har du någon fråga eller fundering kring kemikaliehanteringen? Hör av dig till mig så går vi igenom frågorna. Bättre att fråga en gång för mycket än inte alls😊. 

Hur flyter uppdraget på?

Vi följer uppsatta rutiner och instruktioner bra över lag. Vi är godsmottagare, lagrar, lastar ut samt transporterar.
Vi får in en del avvikelser kopplat till uppdraget som vi arbetar med tillsammans med kunden för att avvikelsen inte ska behöva inträffa igen, kan vara tex att gods inte är korrekt märkt från leverantören, skada på godset, ej komplett dokumentation, osv.

Vi har satt upp avstämningsmöten med kunden veckovis för att diskutera förbättringar, rutiner osv. Har du något som vi borde ta upp medkunden? Bara att maila eller prata med mig😊

Vi har tillsammans med kunden börjat arbeta fram en SLA (servicelevel agreement) som är ett dokument där vi kommer skriva lite förutsättningar för uppdraget, tex avropstider, hur avvikelsehantering ska ske, utleveranstider mm. Tillsammans tar vi även fram SOP:er (standard operation procedure) som är arbetsinstruktioner för uppdraget. Så fort arbetet med att ta fram underlagen är klara så kommer information gå ut till berörda.

Ha det bäst!

Med vänlig hälsning

Stefan Thorsén Pörhö

skrivet av:
Stefan Thorsén Pörhö
Affärs- och organisationsutveckling
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.