Hej,
Utsläppen av växthusgaser från inrikestransporter ska minska med minst 70% senast år 2030 jämfört med 2010. Det innebär en stor omställning för hela samhället och inte minst för oss i transportsektorn.
Vi på AA Logistik vill så klart vara med på tåget och bidra till en grönare framtid. Vårt fösta steg mot en elektrifierad fordonsflotta tas redan nu i och med att vi köper en ny liten transportbil, en Nissan e-nv200. Storleksmässigt är den som en Renault Berlingo och har en räckvidd på ca 20 mil. Vi hoppas på en leverans i början av 2021. Givetvis ska en sådan bil synas i reklamsammanhang så om någon har en bra idé på hur vi kan marknadsföra oss kopplat till transporter och miljösatsning så tveka inte att höra av er.

Elektrifiering av tunga transportfordon är något Elon Musk och andra visionärer länge pratat om men att realisera den visionen har varit en utmaning, fram tills nu. Ellastbilar produceras och kan levereras av samtliga stora aktörer såsom Scania, Volvo & MAN men även nya tidigare okända aktörer ger sig nu in i matchen och försöker roffa åt sig marknadsandelar.
Att elektrifiera den tunga fordonsflottan innebär stora utmaningar för oss som åkeri.
Hur och var ska bilarna laddas, hur stora batteripaket ska vi ha, hur långt kommer vi på en laddning, går det att dra släp, kan vi stödladda över lunchen och på så vis ha mindre batterier i bilarna?
Frågorna är många och svaren skapar fler frågor ju djupare man dyker. Det man snabbt kan konstatera är att marknaden är långt ifrån mogen men det ska inte hindra oss på AA Logistik i vår vision om en elektrifierad fordonsflotta.
Vi har inlett diskussioner kring en ”pilotbil” med fordonstillverkare och det vi kan konstatera är att räckvidden är en utmaning. Ju större batterier bilen utrustas med desto dyrare blir den men samtidigt vill man ha räckviddsmarginal för att klara dagens körningar.
Ett alternativ till stora batteripack är att kunna stödladda på lunchen. För att en sådan laddning ska vara effektiv så behöver eleffekten vara stor, runt 150 kilowatt vilket i teorin ger en lastbil ca 12 - 15 nya fräscha mil på 60 minuters laddning. En laddare i den kalibern kommer inte utan kostnader och över tid kommer vi troligen behöva flera snabbladdare.
Utmaningar är till för at lösas, vi har just nu diskussioner med en leverantör om hur en framtida lösning för laddning skulle kunna se ut. Idén bygger på att leverantören äger och installerar laddarna på vår terminal för att sedan sälja elen till dem som behöver. Vi skulle då tillhanda hålla faciliteter som lunchrum, toaletter och lastkajer åt andra åkerier. Om det skulle bli verklighet så skulle jag nog våga påstå att vi skulle vara det enda åkeriet i Sverige, ja kanske till och med i hela Europa med en lösning som främjar klimatomställningen för inte bara oss själva utan även för andraaktörer i transportsektorn.
Tillsammans måste vi hjälpas åt för att nå målen och det här skulle kunna vara vårt strå till stacken.
Oavsett utgången av den diskussionen så är visionen ändå klar. Elektrifiering av transporterna kommer att ske och vi vill inte vara sist på den bollen. När den resan inleds för vår del får framtiden utvisa men jag hoppas och tror verkligen på förr än senare.
//Danne
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!