V.50-23 Har vi gjort mätningar och haft affärsplanering? - Aa!

Åsa Granlund
|
December 13, 2023
|
12.12.2023

visningar

I november varje år så genomförs AA Logistiks affärsplanering där vi tillsammans i ledningsgruppen sätter upp de punkter som vi behöver jobba lite extra med för att nå till våra mål för kommande år.
Med oss in till årets affärplanering så hade vi även fått resultatet från både Motivationsindex (medarbetarundersökningen) och Lojalitetsindex (kundundersökningen) och man kan ju inte annat än bli stolt när man ser siffrorna.

Motivationsindex
Här har vi ökat resultatet från 8.01 i våras till 8.45 när man ser till totalen på företaget och de områden som vi får högst betyg på är Engagemang och Företagskultur då känns det extra bra att vi även har lanserat ”Är det här boken om oss? Aa” som ska gör det ännu lättare att förstå vår kultur och vad vi står för.
De områden som fortfarande har utvecklingspotential är områdena Belöning och erkännande och Balans. Sen tycker jag även att det är kul att vi ser en positiv utveckling på undersökningen på transport som tidigare legat lite lägre än andra delar av bolaget i undersökningen.
Sist men inte minst så tänkte jag även dela det ordmoln där ni som anställda får skriva de ord som ni tänker på när ni tänker på oss som arbetsgivare. Desto större ord desto fler som skrivit samma sak.

Lojalitetsindex
Med handen på hjärtat så har vi haft lite svårt när det kommer till att göra kundundersökningar, det har vart svårt att hitta rätt personer att skicka till och även få personerna att svara på dem.
Så i år har vi valt att använda oss av samma leverantör som gör medarbetarundersökningen.
Här har vi inget tidigare resultat att jämföra oss emot så årets undersökning får bli utgångspunkten för kommande mätningar.
Vi fick ihop 8.12 på en 10 gradigskala med en svarsfrekvens på 26%.
Och det våra kunder tycker vi är allra bäst på är Engagemang och relationer samt Förtroende och där vi har utvecklingspotential är i vår Kommunikation.
Även här har våra kunder fått skriva ord för att beskriva oss som leverantör. Desto större ord desto fler som skrivit samma sak.

Innan vi går in på punkterna som är framtagna i samband med årets affärsplanering så behöver vi också ha koll på vilka mål vi har för 2024. Omsättningsmålet är satt till 144 MSEK vilket är snarlikt med det som vi kommer att avsluta 2023 på MEN då ska vi ha med oss att både avd 86 försvinner och Europcar avslutas till sommaren vilket innebär att vi behöver få in 12 nya MSEK för att nå målet.
Målsättningen för vinstmarginalen ligger kvar på samma nivå som vi har i år.
Målsättningen för både medarbetarundersökningen och kundundersökningen är 8,5 i snittbetyg på ett 10-gradig skala.
Utöver det så ska vi även jobba för en bättre arbetsmiljö, minska vår miljöpåverkan och att ingen ska komma till skada på grund av brister i trafiksäkerheten.

Så vilka punkter kom ni egentligen fram till på årets affärsplaneringen?

Medarbetare

  • Höja friskvårdsbidraget till 4000 kr/år
  • Skapa en aktivitetsgrupp som tillsammans tar fram medarbetaraktiviteter under året
  • Arbeta aktivt med vår värderingsbok under året
  • Utveckla våra RAK samtal ännu mer
  • Säkerställa att vi har rätt resurser för alla aktiviteter
  • Tydlighet när det kommer till förmånsbeskattning

Lönsamhet

  • Säljplan med tydliga säljaktiviteter för 2024
  • Uppföljning av verksamheten (vad tjänar vi våra pengar på och hur mycket kostar det oss att producera samt tar vi betalt för allt)
  • Nya affärsområden samt kan vi nyttja våra resurser mer än vi gör?
  • Se över vår kundorganisation (Säljares roll, implementation av nya affärer, kundvård)
  • Städa i vår resultatrapport och fördela kostnaderna där de hör hemma

Kunder

  • Säkerställa vår kommunikation mot kund (proaktiva istället för reaktiva)
  • Hitta rätt beslutsfattare hos våra stora kunder
  • Tillräckliga resurser för kundvård
  • Kundevent med fokus på omställning
  • Utbilda kunden i våra system  
  • Kundundersökning förfinas och skickas från oss

Leverantörer

  • Avstämningsmöten med våra stora leverantörer årligen
  • Se över hela vår inköpsfunktion (avtal, hållbarhet, förhandla, planera inköp etc.)
  • Leverantörsbedömningar – dom är vårt varumärke

Produktion

  • Kartlägga våra produktionsprocesser – arbeta med förbättringar utifrån det
  • Se över vår IT utrustning
  • Nyttjar vi systemen rätt? Och har vi kunskap i dem?
  • Optimeringsteamet måste få rätt förutsättningar med tid etc.
  • Samarbete mellan avdelningarna
  • Få ut KPI:er i verksamheten

Nu blev det ett långt inlägg så jag hoppas att ni höll i och höll ut och är det något du funderar över tveka inte och fråga!

skrivet av:
Åsa Granlund
VD
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.