I november varje år så genomförs AA Logistiks affärsplanering där vi tillsammans i ledningsgruppen sätter upp de punkter som vi behöver jobba lite extra med för att nå till våra mål för kommande år.
Med oss in till årets affärplanering så hade vi även fått resultatet från både Motivationsindex (medarbetarundersökningen) och Lojalitetsindex (kundundersökningen) och man kan ju inte annat än bli stolt när man ser siffrorna.
Motivationsindex
Här har vi ökat resultatet från 8.01 i våras till 8.45 när man ser till totalen på företaget och de områden som vi får högst betyg på är Engagemang och Företagskultur då känns det extra bra att vi även har lanserat ”Är det här boken om oss? Aa” som ska gör det ännu lättare att förstå vår kultur och vad vi står för.
De områden som fortfarande har utvecklingspotential är områdena Belöning och erkännande och Balans. Sen tycker jag även att det är kul att vi ser en positiv utveckling på undersökningen på transport som tidigare legat lite lägre än andra delar av bolaget i undersökningen.
Sist men inte minst så tänkte jag även dela det ordmoln där ni som anställda får skriva de ord som ni tänker på när ni tänker på oss som arbetsgivare. Desto större ord desto fler som skrivit samma sak.

Lojalitetsindex
Med handen på hjärtat så har vi haft lite svårt när det kommer till att göra kundundersökningar, det har vart svårt att hitta rätt personer att skicka till och även få personerna att svara på dem.
Så i år har vi valt att använda oss av samma leverantör som gör medarbetarundersökningen.
Här har vi inget tidigare resultat att jämföra oss emot så årets undersökning får bli utgångspunkten för kommande mätningar.
Vi fick ihop 8.12 på en 10 gradigskala med en svarsfrekvens på 26%.
Och det våra kunder tycker vi är allra bäst på är Engagemang och relationer samt Förtroende och där vi har utvecklingspotential är i vår Kommunikation.
Även här har våra kunder fått skriva ord för att beskriva oss som leverantör. Desto större ord desto fler som skrivit samma sak.

Innan vi går in på punkterna som är framtagna i samband med årets affärsplanering så behöver vi också ha koll på vilka mål vi har för 2024. Omsättningsmålet är satt till 144 MSEK vilket är snarlikt med det som vi kommer att avsluta 2023 på MEN då ska vi ha med oss att både avd 86 försvinner och Europcar avslutas till sommaren vilket innebär att vi behöver få in 12 nya MSEK för att nå målet.
Målsättningen för vinstmarginalen ligger kvar på samma nivå som vi har i år.
Målsättningen för både medarbetarundersökningen och kundundersökningen är 8,5 i snittbetyg på ett 10-gradig skala.
Utöver det så ska vi även jobba för en bättre arbetsmiljö, minska vår miljöpåverkan och att ingen ska komma till skada på grund av brister i trafiksäkerheten.
Så vilka punkter kom ni egentligen fram till på årets affärsplaneringen?
Medarbetare
Lönsamhet
Kunder
Leverantörer
Produktion
Nu blev det ett långt inlägg så jag hoppas att ni höll i och höll ut och är det något du funderar över tveka inte och fråga!
/Å
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!