v.45-23 Har vi blivit bättre på att lämna in avvikelser och förbättringsförslag? -Aa!

Teres Kolbert
|
November 6, 2023
|
6.11.2023

visningar

Ja, om man jämför med föregående år så har vi lämnat in ca 60% fler avvikelser hittills i år samt ca 30% fler förbättringsförslag! (då ska vi lägga till att det är två månader till kvar på detta året!)

Har också noterat en ökning på att det är fler personer som lämnar in nu – vilket är jättebra! 🙌 (Här vill jag tro att en anledning till det är att alla numera har en egen telefon samt att ni alla är inloggade i Spineweb på den - vilket underlättar rapporteringen! Om du inte kommer in i Spineweb - meddela mig så löser vi det!)

Vad har vi gjort för åtgärder på det som rapporterats in?

En större åtgärd vi gjort är att vi ökat på vår utbildningsbank - vi har skapat och genomfört interna utbildningar såsom Truckrefreshen som är en produkt som växt fram från div olika avvikelser – tappat gods, påkörda balkar, pallar som vält osv. Samt även genomfört en djupare traverskurs (externt) i våras och med den som grund så håller vi på att ta fram en intern traverskurs för terminalen. Samt likadant på transportsidan där vi just nu håller på att ta fram olika internutbildningar – med stort fokus på lastsäkring, koppla släp, Ecodriving, daglig tillsyn mm – internutbildningar som samtliga kommer att gå men som ska fungera även som introduktion när man är ny hos oss.

Till utbildningsbanken så har vi även lagt in (& planerat in) "Ergonomi - Terminal- och lagerarbetare" för att minska skador vid lyft.

Kollar vi lite mer på terminalen så har det varit avvikelser på gods som inte skjutits in på rätt plats – där blev åtgärden att skaffa arbetsstationer till Tunby, Kopparlunden samt Skultuna – där nu Tunby är på plats samt Skultuna & Kopparlunden är på g. Lättare att göra rätt med rätt förutsättningar!

På terminalen så är det också en hel del avvikelser som pekar mot kemet – där en stor del ligger mot kunden – ej uppmärkt emballage, spill på emballaget när det kommer hit, undermåligt emballage osv. Dessa punkter är samlade och har tagits upp med Northvolt samt uppföljningar sker veckovis tills samtliga punkter är åtgärdade. Men vi har också sett över våra rutiner – ankommande och berörd personal som tar emot godset har fått en uppdatering/information av vad som gäller när det kommer in sånt gods osv.

Avvikelser som kom in där brandgångarna etc var blockerade, trångt i de olika hallarna med gods som inte riktigt stod på ”rätt” plats genererade i att Optimeringsteamet skapades – som verkligen har gjort en stor förändring på lagerytorna! Samt att på terminalens olika avdelningar så finns det sedan en tid tillbaka checklistor som gås igenom på morgonen med stor fokus på brandskyddet - vad vi behöver ha koll på för att minimera risken för brand. (rena

transport fokuseras det på snabba, tydliga avvikelser - det ger oss möjlighet att agera och prata direkt med rätt chaufför om problem i arbetsmiljön. Det kan exempelvishandla om en ostädad hytt, ett dåligt sopat flak eller spännband som inte är ihoprullade. Vi har länge kämpat i motvind med allmänna samtal om att det är viktigt hålla ordning, men som vi vet ser människor på saken på olika sätt.

En person kan tycka att en bil är kliniskt ren och nästa person tycker att den ser ut som skräp. Vad är nivån vi ska lägga oss på? Vilka områden är viktigast att kontrollera?

Vi har nu:

-bestämt vilken nivå som gäller och vi arbetar vidare medavvikelser när den inte nås.

-sett till att alla chaufförer vet nu vad som ingår i en korrekt säkerhetskontroll och utfört arbete dokumenteras

-skapat städuppdrag i Opter som trafikledningen skickas ut på bilarna

Vad borde vi rapportera in mer?

Tänk på att alltid vara uppmärksam på om du råkar toucha i något med trucken eller om du ser något som har blivit tilltufsat av någon annan (inte alltid man märker att det tar i med trucken) – vare sig det är själva godset eller pallställaget etc – lämna in en avvikelse på det så kan vi göra en åtgärd i förhoppningsvis god tid samt även se över om vi behöver ändra rutinerna något – som just i de fall med kemet – där ska vi inte använda alla olika truckar då en del kan skada emballaget.

Personskador/tillbud - dessa ska vi alltid rapportera in - så vi kan motverka i största möjliga mån att det inte ska hända igen.

När saker och ting inte löper på som de ska - antingen avvikelse eller förbättringsförslag på hur vi skulle kunna göra det bättre! (varje avvikelse bör generera ett förbättringsförslag egentligen! 😊)

Ett färskt exempel är plastmaskinen som upptäcktes att den behövs ju verkligen bytas ut! Det är lätt att man blir "hemmablind" och när man kommer in med nya ögon på en avdelning där man kanske inte brukar vara är det ibland lättare att hitta förbättringar än när man använder något dagligen och vant sig med att "det är så".

Så fortsätt att lämna in avvikelser och förbättringsförslag - tänk på att vi alla hjälps åt med att förbättra vår arbetsmiljö! 😀

skrivet av:
Teres Kolbert
Affärs- och organisationsutveckling
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.