Arbetsmiljö är allt det som påverkar hur vi har det på jobbet.
Det handlar till exempel om:
- hur det ser ut i lokalerna där vi vistas under arbetsdagen
- hur vi pratar med varandra
- om de digitala system vi arbetar i
- hur arbetet är organiserat
Och mycket ansvar ligger på AA Logistik som arbetsgivare, som till exempel:
- Ge förutsättningar för en god arbetsmiljö
- Utbildningar kopplat till arbetsmiljö
- Kommunikation gällande arbetsmiljö
- Skyddsronder
- Riskbedömningar
- Avvikelsehantering/förbättringsförslag
- Gruppmöten och RAK-samtal
Men som anställd har man också ett ansvar som bland annat innebär att vi alla:
- Visar ett personligt ansvar för hälsa och arbetsmiljö
- Följer de policys, rutiner och instruktioner som finns
- Rapporterar in avvikelser och risker som kan utgöra ett hot mot en god arbetsmiljö
- Följer aktuell lagstiftning och myndigheternas krav
Så vilka aktiviteter jobbar vi lite extra med just nu?
- Utbildningar kopplat till arbetsmiljö
- Skyddsronder
- Underlag för att görs ännu bättre riskbedömningar
- Uppmuntrar till flera skyddsombud
- Utökar ytor och flyttar gods för att ha en säker hantering av gods i våra lokaler
- Uppmuntrar till att lämna in ännu fler avvikelser
Och sist men inte minst: Vi är alla varandras arbetsmiljö!
- Fundera på hur du själv bidrar till arbetsklimatet
- Ifrågasätt negativitet och gnäll
- Bemöt andras svackor – det är ok att inte alltid vara på topp
- Bidra till en inkluderande miljö
- Hylla det som fungerar
Vill du läsa lite extra om arbetsmiljön på AA Logistik gå in och läs under fliken ”arbetsmiljö” på Min sida här samt ta en koll på våra policys.
Eller fråga din närmaste chef vad som är på gång just nu.
//Åsa
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!