Ni har verkligen blivit grymma på att skicka in både avvikelser & förbättringsförslag! 🙌
Det är bra då det är en väg att påverka din och dina kollegors arbetsmiljö – bra kan alltid bli bättre! Måste vi alltid göra som ”vi alltid gjort” – nej, utveckling, säkrare och effektivare lösningar är ju något som banar vägen fram till att bli Sveriges bästa logistikföretag – allt annat är ju ologiskt!
När man gör ett snabbärende så hamnar ärendet hos mig – Teres – först för att ”stoppa in det på rätt ställe” samt lägga det på rätt ägare och delägare, samt publicera det.
Om ni inte lägger ett snabbärende utan skapar ett nytt ärende är det viktigt att ni lägger mig som ägare eller delägare så jag får en notis om ärendet!
När man skickat in en avvikelse eller ett förbättringsförslag så kommer ni alltid finnas med som delägare (om man valt att visa sitt namn – annars blir det lite svårt att återkoppla!) Ni får då en uppföljning så fort det händer något med ärendet – fördelen när man fyller i vem som lämnat in avvikelsen/förbättringsförslaget är att vi kan föra en dialog om vad åtgärden bör vara!
Många avvikelser genererar till att vi uppdaterar säkerhetsinstruktioner och rutinerna – som kommuniceras ut via gruppmöten,skärmarna eller internutbildningar.
Några åtgärder vi gjort under året är bla;
· Uppdaterat och förbättrat säkerheten vid arbete med att flytta ner pallgods på entresolen
· Uppdaterat säkerheten vid lossning av container
· Förarhytterna i bilarna har blivit mindre skräpiga!
· Infört inventering av samtliga lagerytor löpande under året.
· Hållare för fraktsedlarna på lagret – enkellösning som åtgärdades samma dag förbättringsförslaget kom in!
Vi gör också så att skyddsombuden och jag som arbetsmiljöombud* (*samma sak fast på tjänstemannasidan) går igenom de avvikelser & förbättringsförslag när vi träffas för att se om det är något som vi tycker det ska fokuseras lite extra på. Det händer även att vi uppdaterar checklistorna för skyddsronderna för att fånga upp eventuella problem som uppmärksammats i en avvikelse.
Vi registrerar även krediteringsunderlagen i Spineweb sedan årets början för att se varför kunden ber om en kredit och att vi ska få en överblick av problemen. Där vi också ser till att själva utredningen av kreditavvikelsen hamnar där det blivit fel från början – så vi kan komma till en lösning att det inte inträffar igen.
Avvikelserna, förbättringsförslagen och krediteringsutredningarna generar också punkter som vi tar upp med kunderna på avstämningsmötena – är det något de kan be sin leverantör att uppge vid ankomst till oss? Kan vi hitta på en lösning tillsammans för att det inte ska bli ett återkommande problem?
En sån lösning är just att minimera risken att vi har gods kvar pga väldigt röriga och dels manuella plock är att ABB Metallurgy delar upp sina projekt på flera plocklistor mot tidigare en plocklista – att vi packar det vi har hemma helt enkelt och slipper hålla reda på en massa manuellt. Efter en genomgång med Metallurgy i Kundportalen så har de också en bra överblick på vad som finns lagrat hos oss under ett projektnummer vilket gör att de ser direkt om de har något opackat gods kvar!
En suverän lösning tycker vi alla inblandade!🙌

Jag är övertygad om att det finns massa bra synpunkter, idéer och säkerligen avvikelser som aldrig rapporteras in – det tar inte mer än ett par minuter att fylla i formuläret – gör det och var med och förbättra din och dina kollegors arbetsmiljö!
Om du inte kommer in i Spineweb när du klickar på QR koden ovan, skriv en kommentar så kontaktar jag dig inom kort!
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!