Nu tar vi nästa steg i vårt elektrifieringsarbete
Vi har i dagarna signerat ett köpeavtal för vårt nästa elektrifierade transportfordon.
Denna gång blir det en lätt lastbil som kommer att trafikera Västerås med omnejd.
Bilen är en Maxus E-Deliver 9 och levereras av Aros Autio i Västerå s.
Bilen kommer att utrustas med ett skåp från SNAB i Irsta och ha en beräknad lastvikt på ca 650kg.
Batteripacket i bilen är på 65kWh vilket beräknas förflytta bilen ca 15 mil på en laddning.
Den har tillgång till både AC (växelström) och DC (likström) laddning vilket gör att vi kan nyttja Scanians laddare om det skulle behövas lite extra kräm under arbetsdagen.
Tanken är annars att den ska klara sig på vanlig AC och endast behöva nattladda i depån.

Bilen kommer ersätta bil 273 som i sin tur går över till terminalens förfogande.
Bilen finns på lager hos generalagenten vars depå ligger i Norge.
Beroende på skåpbyggarnas arbetsbelastning så hoppas vi på en relativt snabb leverans, förhoppningsvis till årsskiftet men mer om detta när leveransen närmar sig.
Innan den tas i drift så ska den få en stripning som tydligt visar att det är en elbil som rullar på vägarna.
För att möta ökat laddbehov så håller vi i samband med detta på och tittar på olika lösningar för att installera fler laddpunkter på Terminalvägen.
I dag finns det bara två laddpunkter, en AC laddare för Tommys bil samt en DC laddare som förser Scanian med el.
Vi vet att antalet elfordon kommer att öka och då behöver vi även hitta en hållbar och skalbar lösning för laddning av transportfordon samt personbilar.
Jag får återkomma i den frågan när vi har en färdig lösning, men vi vet att det behöver lösas inom en relativt snar framtid.
Det har sagts förr men det tåls att sägas igen.
Framtiden är minst sagt laddad och med den här investeringen så visar vi återigen att vi definitivt är med på resan mot ett hållbarare samhälle – allt annat är ologiskt!
//Daniel
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!