V.36-21 Rapport från transport

Andreas Backström
|
September 8, 2021
|
7.9.2021

visningar

Nu var det ett tag sedan sist och mycket har hänt.

På personalfronten har vi tackat av och sagt farväl till Izet och Kenneth som har gått i pension, efter lång och trogen tjänst.
Äldst av chaufförerna nu borde vara Suljo, 76 år ung eller något sådant.

Under sommaren har vi knegat på med det vanliga, lite panik-flyttande av gods mellan våra lager för att göra plats för ännu mer gods, servat de kunder som har haft öppet, och annars putsat på våra fordon för att göra dem redo för hösten och den kommande däcksäsongen.
Första ordern är lagd, och Simon (välkommen tillbaka som tillsvidareanställd på AA!) har äran att åka till Göteborg nu i dagarna.

YRKESFÖRARENS DAG

Den 9/9 är det yrkesförarens dag, och vi kommer såklart uppmärksamma detta.
Jag vill ta tillfället i akt att berömma samtliga chaufförer, ni vet ju sedan tidigare att utan er stannar Sverige till slut, men kom också ihåg att utan er stannar AA Logistik ganska omedelbart.
Malins lager skulle eka både tomt eller vara överfullt eller både och samtidigt och ingen kund skulle vara nöjd och snart skulle de inte längre vara våra kunder.
Ibland är det tuffa tag och snabba bud hit och dit, man kan vara lite missnöjd med sin arbetsuppgift för just idag men på det stora hela samarbetar vi alla otroligt väl.
Ni är alla klippor som ställer upp när ni blir tillsagda och jag och företaget försöker att ställa upp för er tillbaka så fort chansen dyker upp.

ICA-UPPDRAGET

Ny årstid nytt schema, vi har valt att bygga vidare på framgångsreceptet ”dela lika/säkerställa kompetens” och det är nu ett flertal chaufförer som har ett schema som till viss del innefattar tjänstgöring på ICA.
På detta sätt får vi frekvent återkoppling och flera par ögon som löser problem och hittar bättre vägar framåt, som gynnar både vår egen arbetsmiljö och leverans mot kund.

Sedan en dryg vecka tillbaka är båda terminaltruckar på sidlinjen och uppdraget utförs med våra två trailerdragare 271 och 272.
Detta har varit en het potatis i många år där det största motståndet har varit från kund och den befarade tidsförlusten i momentet ”koppla trailer”.
En infallsvinkel från sidan slog bort hindret, där ICA har fått klagomål på bullernivåer och tvingas se över samtliga delar av sin verksamhet på Hacksta.
Slutsatsen som i det här fallet påverkar oss är att båda truckar ”förbjuds” på prov, den ena trucken har inte ens haft en fungerande ljuddämpare på flera år men även en fungerande truck uppmäter för höga bullernivåer.

Vissa av våra chaufförer som varit med längst på uppdraget har en period avvänjning framför sig, men ur min synvinkel är fördelarna övervägande utan tvekan och AA välkomnar detta till 100%.
Att slippa sitta och köra med hörselkåpor pga buller, att slippa värme/kyla – problemen, att ha en fungerande stol, detta kommer att göra underverk för arbetsmiljön och chaufförens mående.

Nu låter det som att beslutet är fattat och truckarna kommer aldrig tillbaka men så är det inte riktigt ska erkännas, men efter denna korta period verkar kunden vara övertygad och jag tror och hoppas att det bara är en tidsfråga innan vi kan pensionera terminaltruckar permanent.

EL-BILEN - AVTALET ÄR SIGNAT!

Motsatsen till de diesel-slukande högljudda monster som rullat på ICA är en elektrisk lastbil. För en kort stund sedan fanns dessa inte riktigt i verkligheten utan fungerade som framtidssagor, men nu är det snart verklighet.
På riktigt.
AA har i dagarna slutfört beställningen av vad vi tror och hoppas är Västerås första sådana, en fullt elektrifierad tung lastbil av märke Scania.

Bilen lastar 18 ppl, är fullhög och lastar viktmässigt ungefär som vilken dragbil som helst, men kan inte dra ett släp.
Vad ska den då köra? Jo, den ska såklart köra runt vår hemmabas Finnslätten. Ruttsimulering är gjord med Scania och räckvidden kommer aldrig vara ett problem.

Vi väntar nu in denna historiska milstolpe som ska firas med pompa och ståt, mediabevakning och allt som hör till.
Bilens exakta leveransdatum är inte klart men runt årsskiftet är vad alla inblandade hoppas och tror.

På transportavdelningen tycker vi om att vara förberedda, så därför rullar denna elbil redan nu, fast den inte finns.
Hur då? Jo, Suljo kör med sin gamla pärla 267. Han har strängt förbud mot att dra släp och han lämnar inte närområdet för att vänja både sig själv och trafikledningen med vad som är på gång.
Efter i skrivande stund 4 dagar går allt som planerat, Suljo har redan gått igenom en period av uttråkning men ser nu mer positiv ut. Det blir ännu mer positivt när det är äkta vara på plats!

AA 20 ÅR

Fredag1/10. Save the date. Nu ska det firas. Vårt kära AA Logistik fyller 20år.
Vi samlas utanför kontoret på Terminalvägen 86 klockan 16:00 och spenderar kvällen utomhus.
Eftersom det är oktober och Sverige, rekommenderas varma kläder, det går inte BARA att värma sig med dryck.
Var beredd på en härligt uppstyrd kväll med glada miner och upptåg!

//Adde

skrivet av:
Andreas Backström
Transportchef
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.