V.3-24 Gör vi förändringar? - Aa!

Caroline Bergsman
|
January 18, 2024
|
17.1.2024

visningar

Omorganisation
Ni som passerat förbi ekonomikontoret har förmodligen uppmärksammat att allt inte är sig riktigt likt.
Det är inte bara möbleringen som har ändrats utan även att jag (Caroline) efter ca 5 år har hittat tillbaka in i rummet.

Anledningen är att vi från 1 januari har gjort en omorganisation som innebär att jag ”kliver in” i rollen som ansvarig för vår ekonomifunktion igen och kommer tillsammans med Anette att se till att löpande ta hand om allt som har med vår redovisning, löner m.m. att göra.
Personal/HR -rollen är något som fortsatt ligger kvari min roll.

Den här förändringen innebär också att Saban till viss del har en ny roll.
Han kommer fortsatt att ha koll på våra prognoser och hur vi på bästa sätt kan öka vår lönsamhet genom att arbeta med olika projekt.
Han kommer även att ha hand om och se över vår inköpsrutin och våra avtal och en hel del annat som har med vår "framtids- och utvecklingsresa" att göra.

Hogia utlägg och resa
Förutom organisationsförändringen så håller vi även på att ändra vår hantering av utlägg.
Det innebär att om du behöver göra ett utlägg för AA:s räkning, så kommer du att få tillgång till en app där du redovisar ditt inköp för att sen få tillbaka de pengar du ligger ute med genom en Swish. (om du inte har ett företagskort)
Målsättningen är att få en effektivare och papperslös hantering samt en snabbare återbetalning av ditt utlägg.

Appen kommer även användas när du gör resor i arbetet med din privata bil och ska rapportera in mil.
En ersättning som likt tidigare kommer att betalas ut via lönen.

Mer information kommer när allt är klart och då främst till er som tidigare lämnat in en del reseräkningar.

Skatter och förmåner
Som företag behöver vi förhålla oss till de olika skattelagar och regler som finns och kan helt enkelt inte göra allt vi önskar alla gånger, men vi kan göra saker – bara vi hanterar det på rätt sätt.

Att som anställd ta emot olika förmåner som exempelvis luncher och gåvor omfattas oftast av en förmånsbeskattning.
Det innebär att du på din lön får ett skatteavdrag på värdet av den förmån du erhållit och att AA Logistik får betala sociala avgifter på förmånsbeloppet.
Du kommer därför framöver att få en fråga och själv få välja om du önskar ta del av en förmån som du sen blir beskattad för eller om du väljer att avstå.

Men allt handlar lyckligtvis inte bara om skatt och om att bli beskattad utan det finns också en del skattefria förmåner som vi nyttjar som till exempel:

  • Friskvårdspengen
  • Personalfester max 2/år (sommar – och julfest)
  • Julklapp
  • Födelsedagspresent om du fyller 50, 60 eller 70år och varit anställd i mer än 6 år
  • Konferens
  • Enklare förfriskningar (frukt, bulle, kaffe m.m.)
  • Företagshälsovård
  • Vaccination mot influensa

//Caroline

skrivet av:
Caroline Bergsman
Affärs - och organisationsutveckling
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.