V.26-23 Fortsätter vi att elektrifiera? - Aa!

Daniel Frölander
|
June 29, 2023
|
29.6.2023

visningar

Som ni kanske märkt och sett så har vi under en tid haft ett nytt elektriskt fordon i drift på avdelning 87.
Det är en lätt lastbil av märket Maxus e-Deliver 9 som levereras av Aros Auto i Västerås.
Med en lastvikt på 765kg, ett batteripack på 65kWh, en räckvidd på ca 15 mil och utrustad med både skåp och bakgavellyft så passar den perfekt in för leveranser i Västeråsmed omnejd.

Maxus som märke har många förmodligen aldrig hört talas om.
Det är ett kinesiskt bilmärke som funnits på den svenska marknaden i ett par tre år.
Det är den enda eller åtminstone en av väldigt få fordonstillverkare som erbjuder ett rent chassi för påbyggnad av tex skåp eller flak.

Utmaningen framöver för lätta transportfordon är att få räckvidden att bli bättre.
Som lokal distributionsbil fungerar de redan i dag alldeles utmärkt men för att klara längre transporter tex Stockholm tur och retur så kommer det krävas betydligt större batterier.
I dagsläget är maxvikten för ett fordon som framförs med B-körkort 3500kg men det utreds nu om man ska utöka den vikten till 4250kg.
Det skulle innebära både större batterier som ger längre räckvidd och betydligt bättre lastkapacitet.

Vi jobbar aktivt med nästa steg i vår elektrifieringsresa.Vi kikar på möjliga fordon som kan ersättas, vilka rutter som kan elektrifieras och hur vi kan ladda fordonen på bästa och mest effektiva sätt.
Vi har under de senaste åren lärt oss massor men det händer så otroligt mycket på elektrifieringsfronten just nu så det gäller att hänga med i utvecklingen och ha en kontinuerlig dialog med fordonstillverkare och andra leverantörer.
För tunga fordon finns det redan idag möjlighet att köra bil och släp med en räckvidd på 25–35 mil på en laddning vilket bara för ett par år sedan var en önskedröm. Vi ser även att utbyggnaden av laddinfrastruktur för tung trafik börjar ta ordentlig fart.
Under 2023 kommer vi se ett antal publika laddstationer dedikerade för tung trafik i Västeråsområdet vilket känns otroligt spännande.

Det vi kan konstatera är att transportsektorn står inför sin största omställning sedan övergången från häst och vagn.
Den är inte lätt, det kommer inte alla gånger vara smärtfritt, många kommer troligen göra felsatsningar och det kommer förmodligen innebära slutet för vissa transportföretag men samtidigt enorma möjligheter för andra.
Vi är övertygade om att om vi kan ligga långt fram i omställningen, att ha dialoger med laddleverantörer, fordonstillverkare, universitet och andra intressenter och på så vis skaffa oss så mycket kunskap och insikt som möjligt så har vi alla möjligheter att göra något riktigt bra av den omställning som nu sker.

Allt annat vore ologiskt!

//Danne

skrivet av:
Daniel Frölander
Affärs- och organisationsutveckling
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.