I mars 2021 genomfördes en organisationsförändring på tjänstemannasidan.
En förändring med syfte att centralisera våra administrativa uppgifter samt vår kundsupport.
Den främsta anledningen var det ekonomiskt pressade läge som vi då befann oss i men även att vi såg vinningar med att ha en funktion som arbetade med alla våra kundrelaterade frågor.
Efter att ha arbetat i den nya organisationen under ett halvår och konstaterat att det fanns vissa risker i våra backuper, valde vi att i oktober 2021 att slå ihop transportledare, logistiksupport och spedition till en grupp som rapporterade till en gemensam chef.
Tanken var då att alla skulle kunna allt och kunna backupa varandra.

Men efter att ha kört på med den organisationen under ett halvår så är vi inte sämre än att vi kan erkänna att förändringen inte blev helt bra.
Jag upplever snarare att vi snurrat till det rapporteringsmässigt samt att vi fått längre vägar både internt och externt i vår ärendehantering.
Samma input har även inkommit när jag fångat upp medarbetare i både produktionen och bland tjänstemännen.
Så för att förbättra arbetsmiljön för samtliga samtidigt som vi även skapar en organisation som klarar av den tillväxttakt som vi planerar för.
Vi sitter nu i förhandlingar med Unionen-klubben och vi har presenterat vårt förslag för dem.
Ett förslag som betyder att vi efter sommaren planerar att göra om igen, och då med måldatum den 15 september.
I vår plan finns en ny organisation som har brutits isär och har större fokus på sitt ”rör” (terminal/transport)
I planen finns för AA Logistik en helt ny tjänst – en sk. ”styrare” på terminalen som kommer ha sin tvillingsjäl i ”transportledaren”.
Som styrare hos oss på AA innebär det att den personen kommer ha stenkoll på vem som gör vad, vilka resurser som finns tillgängliga, att alla order är levererade enligt uppsatt SLA mot våra kunder samt att göra den dagliga prioriteringen.
Vi planerar även för att ha två personer som arbetar i kundtjänst/admin, en i varje rör som ser till att hjälpa våra kunder på absolut bästa sätt.
Viktigt i dessa roller kommer även vara att hjälpa kunden att använda vår kundportal samt de funktioner som finns där så kunden nästa gång kan genomföra bokningen själv.
Den sista förändringen som planeras att göras är att vi kommer utöka vår spedition med ytterligare en person och det gör vi för att jag ser otroligt stor tillväxtpotential i den funktionen samtidigt som vi ser att flera av våra kunder skriker efter kompetens inom detta segment.

Som flera av er säkert redan uppmärksammat så är den planerade organisationen utökad med ett par personer. Vi kommer när organisationen är förhandlad och klar att arbeta fram omplaceringserbjudanden för berörda samt hur vi bemannar de nya rollerna.
Vår huvudsakliga målbild med förändringen är egentligen enkel, rätt person på rätt plats, att man har rätt kompetens samt att vi bygger en organisation som håller för framtiden vilket i min värld betyder en hållbar arbetsmiljö, en hållbar lönsamhet och att vi har en hållbar leverans mot våra kunder.
Som jag tidigare skrev så innan en ny organisation kan införas förhandlas den.
I det här fallet med Unionen-klubben, då den tilltänkta nya organisationen berör tjänstemän.
En förhandling som är påbörjad och där nästa steg är:
Tveka inte och höra av dig vid frågor!
//Åsa
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!