V.2-22 2022 - Vad är på G?

Åsa Granlund
|
January 12, 2022
|
11.1.2022

visningar

Heej! Och God Fortsättning!

2022 är här! Kul!
Som en liten smällkaramell så vill jag först och främst berätta att vi skrivit på ett nytt avtal för vår fastighet på Hacksta.
Det innebär att vi trots att vi bygger ny anläggning på Finnslätten kommer att vara kvar ute på Hacksta.
Det nya avtalet är något mer fördelaktigt för oss och jag är övertygad om att det är helt rätt i och med de stora etableringar som är på gång ute på Hacksta.
Målbilden med Hacksta är att vi i framtiden kommer använda det som ett lager för gods som inte har en anknytning till Finnslätten.

Så förutom Hacksta-avtalet vad kommer hända under 2022?

I slutet av 2021 så hade vi den sedvanliga affärplaneringen där vi beslutade om vilka områden vi ska fokusera på under 2022.
Som grund användes en modell som kallas GAP som går ut på att man fokuserar på olika områden:

Ledarskap – Värderingar – Varumärke – Erbjudande –Kunder – Resurser

Målbilden med den här modellen är att vi ska få en bättre mix mellan hårda och mjuka värden. Till varje fokusområde identifierade vi styrkor och svagheter som blev utgångspunkt för de gruppövningar som genomfördes på varje område.
De olika aktiviteterna som kom fram från gruppövningarna hamnade sedan i en omröstning där vi lyfte fram de områdena som är viktigast för oss på AA.  

Följande aktiviteter kommer vi ha extra fokus på under 2022:

LEDARSKAP:

  • Skapadelaktighet och mer förståelse i organisationen
  • Ledarskapsutbildningar

VÄRDERINGAR:

  • "Vi är AA" - skapa tydliga guidelines för hur vi agerar på AA (internt och externt)
  • Grafisk profil - synliggöra AA:s värderingar i allt material och i vår vardag

VARUMÄRKE:

  • AA-fråga används i vår kommunikation
  • Filmmaterial i vår marknadsföring

ERBJUDNANDE:

  • Uppföljning av våra kunder (ekonomisk, NKI osv.)
  • Marknadsföra AA mot våra kunder (ny hemsida, nyhetsbrev etc.)

KUNDER:

  • Säljplan - stort fokus på att sälja transporter under 2022
  • Merförsäljning i den dagliga kontakten mot kunden
  • Beslutsfattare hos kunden

RESURSER:

  • "Peopleplan": har vi rätt kompetens när vi växer, utbildningar, utveckling av personal etc.
  • Fordon
  • Lagringsmöjligheter (tydlig lista på vilka möjliga lagerlokaler som finns fram till vår nya fastighet är klar)
  • Utrustning

Den ekonomiska målbilden för 2022 är att vi ska omsätta 121 MSEK med ett resultat på 12,5 MSEK – de 11 MSEK som vi ska öka i tillväxt är tänkt att i första hand komma från tillväxt på transportavdelningarna.
Anledningen till detta är att vi under flera år haft stort fokus mot terminalen vilket bidragit till stor tillväxt där och att det just nu är ganska trångt – så innan vi ska börja sälja våra nya ytor i vårt nya lager så kör vi ett tillväxt race på transport 😊

NMI:n (Nöjd Medarbetar Index) kommer i år att genomföras i en ny stöpning med ännu större fokus på motivation.
Tanken är att vi kommer genomföra två mätningar under året och utifrån dessa mätningar sätts målbild för kommande år.

I och med att vi 2021 hade NKI:n (Nöjd Kund Index) ute som enkät så kommer vi i år att fokusera på någon typ av löpnande NKI i samband med kvartalsmöten.
Dock har jag inte riktigt listat ut hur det ska gå till än.

Sist men inte minst så kommer vi under 2022 att lägga ett stort fokus på Hållbarhet, allt ifrån hur vi implementerar vår nya ellastbil, kör våra ”vanliga” lastbilar, alltid strävar efter att tanka HVO, blir proffs på att sortera vårt avfall till hur vi arbetar med vår arbetsmiljö m.m.

Som vanligt, har du frågor så tveka inte och höra av dig!

Ps. Under helgen som varit har vi tyvärr haft påhälsning i Norra hagen av någon eller några personer som tycker sig ha bättre nytta av dieseln än vad vi har. Händelsen är polisanmäld.
Så håll ett extra öga om ni ser några konstigheter när ni rör er ute vid lastbilarna.

skrivet av:
Åsa Granlund
VD
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.