V.19-22 Provkörning av Volvos ellastbilar

Daniel Frölander
|
May 11, 2022
|
10.5.2022

visningar

Onsdagen den 4/5 hade vi förmånen att få delta i Volvo lastvagnars provkörningsevent uppe på Arlanda Stad.
Bland annat visade de upp sina små och medelstora distributionsbilar men även världspremiär för de kommande dragbilarna som ska leverera 35 mils körning med 40 tons totalvikt helt på eldrift.

Modellutbudet på elsidan var allt ifrån en FL & FE bil, dvs  2-3 axliga distributionsbilar & sopbilar, till de allra senaste FMX & FH dragbilarna som lanseras nu. Under huven på dessa har man ett batteripack på 600 kWh och en elmotor som levererar ca 600 hästkrafter.
Utöver det så har man en treväxlad i-shift växellåda för att säkerställa rätt utväxling vid rätt hastighet.

I de nya dragbilarna har man dessutom lagt mycket tid och resurser på att få hytten så tyst som möjligt i och med att förbränningsmotorerna försvinner.
Och jag kan helt ärligt säga att upplevelsen av att susa fram i en fullstor dragbil i 80 km/h i en knäpptyst lastbilshytt som levererar en fantastisk responsivitet i gasreglaget känns helt overkligt.
Arbetsmiljön för framtidens lastbilschaufförer ser onekligen mycket lovande ut.

Förutom fokuset på deras elfordon så passade Volvo även påatt visa upp sina gasdrivna lastbilsalternativ och dess potential.
Ett gasdrivet fordon har idag samma räckvidd och möjlighet som en konventionell dieselbil men fördelen blir att man kan tanka flytande biogas vilket i sin tur ger ett mycket lågt klimatavtryck.
Det med samma teknik som en traditionell förbränningsmotor vilket i sammanhanget ger en relativt låg investeringskostnad och möjligheten till att snabbare kunna ställa om sina transporter.

Transportsektorn står inför både nya möjligheter men samtidigt en hel del utmaningar de kommande åren.
Frågar man Volvo så säger de själva att de traditionella förbränningsmotorerna kommer vara med oss under många år framöver och även utvecklas men utvecklingen i batteridrift går just nu extremt fort framåt.
Tittar man i backspegeln så är det inte allt för många år sedan de första laddhybridslastbilarna lanserades på marknaden med upp till 2 mils (!) räckvidd och idag pratar vi om 40 ton i 35 mil.
Inom de kommande åren kommer det lanseras 60 tonsekipage med motsvarande räckvidd som dragbilarna.

Helt klart är att framtidens fordon och fordonsinköp kommer behöva anpassas mer än i dag kopplat till verksamhetsområde, uppdrag och tillgänglig infrastruktur.
Vart fordonsindustrin och transportsektorn befinner sig 2030 vågar man bara spekulera i men framtiden är minst sagt laddad!

//Daniel

skrivet av:
Daniel Frölander
Affärs- och organisationsutveckling
skrivet av:
Ge din feedback - gilla inlägget här!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

har gillat inlägget

Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.