Hej,
Nu var det ett tag sedan vi berättade någonting om det ekonomiska läget på företaget. Tänkte nu att vi summerar och berättar hur det har gått för oss under år 2020 samt hur det har gått första kvartalet 2021.
2020
Vi har för några veckor sedan färdigställt årsbokslut och har fått fram både omsättning och resultat för 2020. Vi har omsatt 103 MSEK och gjort ett resultat om 9,2 MSEK. Det är det bästa resultatet i AA-s historia trots att vi, större delen av året, haft pandemi. När vi tittar på vinstmarginalen så ligger vi på hela 9%, vilket är ovanligt för vår bransch. Under året har vi sett att många företag har drabbats hårt, några har gått i konkurs, men vi har klarat av detta väldigt bra trots alla restriktioner och utmaningar längst vägen.
Vi ska vara väldigt stolta över att ha uppnått historiskt bästa resultat och ge oss själva en klapp på axeln. Bra jobbat, allihop!

2021 (Q1)
Nu har vi lämnat första kvartalet bakom oss och blickar mot Q2 och sommar. Vi hoppas att vi kan planera våra semestrar så som vi brukar, att kunna resa och koppla av, det behöver vi.
Om vi tittar på utfallet under första kvartalet så har vi inte startat året med glädjande siffror. Vi gjorde ett minusresultat både i januari och februari ,detta p.g.a. minskad omsättning kopplat till låga volymer. Det negativa resultatet i samband med volymminskningen började redan i november/december förra året. De minskade volymerna började framför allt på lagret men vi märkte snabbt även effekten av detta på transport och packning. Väldigt mycket hänger ihop med lagret, volymförändringar på lagret påverkar också transport-och packningsuppdragen.
Den volymtappen och det negativa resultatet har gjort att vi var tvungna att se över kostnadssidan och göra de åtgärder som vi har gjort kopplat till tjänstemannabemanning.
För att inte dra ner på stämningen alldeles så kan jag berätta att mars månad visar på bättre siffor både när det gäller omsättning och resultat. Detta har mycket att göra med 23 arbetsdagar (där framför allt transport är väldigt mycket beroende av antal arbetsdagar i månaden) men också hjulsäsongen där transportavdelningen har lyckats köra 70% av alla däcktransporter med egna bilar. Samtidigt ser vi också att lagret fylls på med mer gods, och vi har även fler packningsuppdrag i sikte.
//Šaban
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!