AA Logistik - Transport:
Första kvartalet är till ända och det är nästan så att vi inte ens hinner berätta hur det går, tack vare alla Europcar-hjul. Men, om jag lyfter blicken och anstränger mig lite extra så lyckas jag nog skriva en halv bibel här igen och jag hoppas att någon orkar läsa utan att behöva ta ut övertidsersättning.
Nästan vart enda fordon som företaget äger, har levererat hjul till höger och vänster, vitt och brett, högt och lågt. Alltid snyggt packade av Rojne och medhjälpare till korrekt adress i rätt tid, och allt detta via perfekta snygga Opter-ordrar levererade av tech-wiz Danne Frölander.
Inför denna skiftessäsong hade vi som mål att ta det mesta i egen regi och inte använda DHL:s hjälp, och det måste man säga att vi är på god väg att lyckas med. Avdelning 87 har kört, i urval:
Örnsköldsvik och Östersund i norr, Göteborg och Varberg i väst, Jönköping och Linköping i syd och Stockholm och Uppsala i öst. Samt Varenda. Liten. Stad. som finns där emellan. Har staden en däckverkstad? Då har vi varit där. Det behöver knappt vara en stad ens. Att räkna upp alla chaufförer som kört (och fortfarande kör) tar för lång tid och plats här och som vanligt är det en laginsats som gjort detta möjligt, men det är ändå kanske kul att titta på topp 3?
Antal pallar till Europcar-station:
1. Kenneth 194 pallar
2. Juan 114 pallar
3. Stefan 81 pallar
Superbra jobbat alla! (Stefan A var på god väg att ta upp kampen om totalsegern, men en kollegas långtidssjukskrivning och god kompetens och flexibilitet tillhörande Stefan satte honom på en annan körning)

Avdelning 88 Stefan och David har levererat ett fantastiskt samarbete och kört nästan allt annat via samarbetspartners. DHL då undrar du? Ja, de fick väl hjälpa till med nån Visby och nån Kiruna kanske.
Som livet är på avdelning 87 just nu är det nästan bara dessa hjul som man orkar med och tänker på, men vi har såklart annat att nämna i positiva sammanhang. Vi har exempelvis numera en stadig linje Skultuna-Ludvika varje vecka, och har fått offerera till samma kund (Nefab) på slingor längre bort såsom Kumla, Köping och Göteborg. Ett av avdelningens mål är ju att lansera Sverigebil #2 under 2021, och att få in någon av dessa affärer skulle vara en mycket god start.
Vi har även fått privilegiet att åter leverera mat till Enköpings sjukhus, något som vi inte gjort sedan jag själv körde lastbil dvs precis efter att dinosaurierna dog ut.
Vi transporterar inte bara stora tunga saker. Allt som väger under ett ton levereras av P-O. Samtidigt. Hans distrikt sträcker sig ungefär från Sandviken till Kungsör och han börjar jobba när solen går upp och slutar när allt är utkört, precis som han själv lärde mig att man gör när han var min trafikledare på DHL (forntid).
Avdelning 85 flyggods har en något för låg belastning i avseendet antal sändningar till Arlanda, och detta arbetar vi hårt för att få till. ABB-avtalet som vi tidigare pratat om är på plats, men volymerna har dessvärre sjunkit ytterligare, oförutsett långt ner i källaren, sedan avtalet utformades. Hitta mer intäkter? Se över kostnader? Ja, alltihop! Samtidigt som vi tror oss veta att världsläget spelar in och att volymerna går upp i takt med att mänskligheten får detta efterlängtade vaccin i armen. Fortsättning följer.
Avdelning 86 ICA har en mycket stabil styrka på plats– Jocke, Mats, Simon, Sebastian, Patrik och Filip levererar allt vad kunden behöver, men jag kan inte beröra avdelningen utan att nämna de stora problem som just nu finns med fordonsparken, specifikt den nyaste terminaltrucken. Den går sönder (av sig själv) på alla möjliga och ibland omöjliga sätt hela tiden och vi har nu fått leverantören att parkera ersättningstruck på plats nere på Hacksta för att snabbt kunna byta vid maskinfel. Fortsättning följer även här!
Angående fordonsparken så har ju AA tvingats till besparingsåtgärder detta kvartal som vi alla känner till, och avdelning 87 har i den kategorin sagt hejdå till 2 st lastbilar. Bil 236 har lämnat oss efter lång och trogen tjänst, och i dagarna försvinner även bil 266. Även Tommys pärla 260 är väck och istället har vi en fin elbil - AA Logistiks första, men inte sista. Var så säkra på att ni kommer se mer av och höra mer om denna bil så fort den är målad i AA-färgerna.
Omorganisationen skapade även förändringar inne på kontoret, där Niclas är tillbaka som trafikledare. Visst saknar man just nu Robin och hans konstanta Eddie Meduza-citat, men han är just nu upptagen med bil 268 och sedan dess är våra kunder och deras familjer 16% mer nöjda och glada med sina liv (tar inget ansvar för den matematiken). Samtidigt som han åstadkommer detta håvar han som alla andra chaufförer in drivor med pengar till företagets skattkistor, och bara matar in dem på lagret bredvid Malins skattkistor (jag tror att de står någonstans vid Stefan TP:s livsfarliga kemikalier).
Just Northvolt växer och spretar lite åt alla håll och vi gör allt vi kan för att hänga med och till och med ligga steget före. Jag är imponerad av att vi klarar av denna kund, från helhetskontrollen via Stefan TP och Malin till Micke, Mats och alla andra som flyttar på dessa saker med finess, snabbhet och försiktighet. Sen levererar Suljo allt, så snabbt så att beställningen knappt hunnit komma in i våra system.
Vi jobbar tillsammans allihopa för att hålla skattkistorna välfyllda under året, det handlar inte bara om att stoppa massor av guld i dem utan även se till att vi inte plockar för mycket ur dem hela tiden. Det låter enkelt men är en svår balansgång, men det ska vi se till att fixa tillsammans.
//Adde
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!