Hej!
I år kommer vi arbeta mycket med att få ut våra värderingar och vad de faktiskt betyder för oss. I december så fick ni boken ”Är detta boken om oss” där vi beskriver våra värderingar som är viktiga för oss – och vår historia – hur AA Logistik startade en gång i tiden helt enkelt!
Vi har inför lanseringen av boken funderat på hur vi ska försöka nå ut till alla med våra värderingar. Värderingarna speglar ju det som vi tycker är viktigt för AA Logistik - som är "vi" samt som vi vill att alla våra medarbetare ska vara (samt även vi själva givetvis!) Till hjälp att nå ut till hela organisationen så involverade vi teamledare mfl som då fick gå under ”arbetsnamnet” Lökarna (iom att vi består av olika lager)… Lökar låter ju kanske inte så jättetrevligt, det vill vi ändra på! Det behöver vi er hjälp med – vad ska vi kalla våra "ambassadörer"/lökar helt enkelt?! Kom med förslag!
Målsättningen är att vi alla ska känna oss som goda ambassadörer som har våra värderingar med oss oavsett om det gäller i det vardagliga arbetet eller att ta emot en praktikant, bemöta en kund eller ta hand om en ny kollega!

Har du bläddrat och läst i boken? Om inte så kommer du snart även att kunna lyssna på den! 😀 En del har kanske märkt att vi haft en liten ”inspelningsstudio” i Spånskivan i några dagar – snart så har vi den även som ljudbok nämligen!
Här kommer kapitlet om Vi är trevliga:
Första värderingen vi pratar om i boken är "Vi är trevliga"
Men vad innebär det att vara trevlig, samt vad kan vi göra för att bli ännu trevligare?
Ett par väldigt enkla saker är - som flertalet av oss redan gör - är att vi alla hejar på varandra när vi möts. Samt att man tänker på att ha ett leende på läpparna när man pratar med någon - det märks även genom telefonen! 😀 Två enkla saker som är smittsamt och enkelt att bidra med. 😊
Under månaden så kommer terminalen, transport & spedition ha en strategidag där de bland annat kommer att fokusera på kundkontakter – bland annat hur vi bör bemöta våra kunder – vad gör vi bra och vad kan vi göra bättre?
Hur kan vi göra detta tillsammans?
Ja, det är som det står i boken det kan förefalla vara självklart att vara trevlig - men det är inte alltid så lätt alla dagar och i alla situationer. Hur kan vi hjälpas åt att "peppa" varandra samt kanske även tänka till hur vi själva hanterar situationer? Att peppa någon att vara modig är kanske i vissa fall mycket enklare att peppa än att peppa någon att vara trevlig, det är lite känsligare. Men ibland så kanske man behöver säga till när någon säger något som faktiskt inte alls låter trevligt och som inte hör hemma bland våra värderingar.
Har du något som du tycker bör uppmärksammas, som är ett gott exempel på att vara trevlig - meddela mig eller din närmsta chef så vi kan lyfta upp det och ta tillvara på det!
Vad kan man tänka på själv?
Jag sprang på några punkter från Tidningen Arbetsliv som jag tycker passar väldigt bra här, enkla tips på trevliga saker som man kan göra:
Lite annat som går lite hand i hand med att vi är trevliga:
Vänliga veckan
Nästa vecka så är det vänliga veckan – det tycker vi är trevligt och som vi kommer att uppmärksamma – veckan råkar även både infalla samtidigt som semmeldagen och alla 💗 dag! Samt så är det ett ypperligt tillfälle att tänka på att vara lite extra trevlig mot dina kollegor – våra trevliga lappar vi hade förra året blev uppskattade så dem kommer i någon form även under nästa vecka – som kan hjälpa dig att visa uppskattning! 😀
Fruktleveransen
Något annat trevligt är att vi har bytt ut fruktleveransen som inte höll den kvalité vi tänker oss – så vi hoppas att det blir bättre nu! 🍌🍎🍏🍐🍊
Edenred - matkortet
Samt ytterligare en trevlig sak är om ni inte redan har sett det, att Edenred har höjt beloppet till 2838kr from januari! (samt även tagit bort 1% avgiften på de ställen det gick att använda kortet på men som ej varit anslutna till Edenred)
Om du inte redan har matkortet så kan du läsa mer om det här
Önskar alla en superhärlig dag! 😀
Synpunkter, hejarop eller annan input på blogginlägget? Skriv gärna och dela din kommentar här!